Тематичний моніторинг. у 2 класі
Учитель Андрєєва Наталія Дмитрівна
Ще К.Д. Ушинський наполягав на необхідності використання
в початковій школі одного тексту для кількох предметів одночасно. Такі тексти
використовувались би одночасно для читання, письма, природознавства,
математики, екології. Були такі спроби. Але це були тексти не навчальні, а для
перевірки знань – моніторингові.
Зараз до тематичних днів, тижнів, інтегрованих
уроків я планую поступово розробити тематичний моніторинг. Хочу навести зразок такого моніторингу за
темою «Весна» ( 2 клас).
Текст «Весняна подорож».
Олесик з дідусем Тарасом - великі друзі. Дідусь великий
любитель природи. От і онука привчає бачити, чути, спостерігати.
Сьогодні видався теплий сонячний весняний день.
- Збирайся,
онучку, підемо на прогулянку.
- А куди підемо на цей раз? – запитав Олесик, швидко
вдягаючи курточку та шапку.
- Сьогодні
помандруємо до лісу, - відповів дідусь
Тарас.
Дорога до лісу недалека: через останню вулицю, через луг
та річку, а там і до лісу ручкою подати, як каже дідусь. Скільки Олесик не
протягував руку, але до лісу так і не діставав. Дідусь ніколи не йде мовчки,
весь час щось розказує, показує, запитує. От і зараз дідусь запитує онука, що
змінилося навколо.
- Сніг розтанув, стало тепліше, уже не потрібно вдягати
теплу куртку та шапку і руки вже не мерзнуть.
- А подивись, де сонечко зараз – просить онука дідусь.
- Воно вище піднялося, а взимку було низько. Я зрозумів,
сонечко піднімається вище, і стає тепліше. Влітку сонечко буде ще вище і буде
жарко. А он квіточка біленька з’явилася. А як вона називається?
- Це перша весняна квітка – підсніжник.
- А чому підсніжник? Тому що живе під снігом? – мудрує
хлопчик. – Дивись, дідусю, а он синенька квіточка.
- Це пролісок, братик підсніжника. Це дуже ранні квіти.
Вони не бояться холоду, а під снігом їх тепло, як під ковдрою. А он глянь, як
набубнявіли на деревах бруньки, ще трохи тепла і розгорнуться блискучі зелені
листочки.
На ріллі коло лісу хлопчик побачив чорних птахів, які
важно походжали, шукаючи їжу. Дідусь Тарас пояснив, що це перші вісники весни –
граки. Вони першими повертаються з вирію. і тоді всі знають, що весна не за
горами.
Ввечері Олесик з великим захопленням розповідав мамі й
таткові про прогулянку до лісу, про перші квіти та чорних птахів, які принесли
весну. Довго не міг заснути, все намагався уявити гори, за якими ховається
весна.
Такий текст можна використати як навальний для:
·
літературного
читання (Тема. Позакласне читання.
Весна-красна);
·
українська
мова (Тема. Роль прикметників у мовленні. Зв’язок прикметників з іменниками.);
·
природознавство
( Тема. Ознаки весни.);
·
образотворче
мистецтво (Тема. Освоєння засобів відтворення глибини простору. Композиція
«Весна прийшла»).
Також цей текст можна використовувати і як тематичний
моніторинг, дібравши завдання для контролю з різних предметів:
Українська мова:
1.
Спишіть
третє речення, підкресліть прикметники.
2.
Випишіть
ці прикметник, доберіть до поданих прикметників протилежні за значенням.
3.
Поширте
речення прикметниками.
Олесик побачив у лісі підсніжник та пролісок. По ріллі
важно походжали птахи.
4.
Зробіть
злуко-буквений аналіз прикметника зелений.
Літературне читання:
1.
Прочитайте
текст.
2.
Виберіть
правильну відповідь.
Хто головні герої оповідання?
А) Автор і дідусь.
Б) Автор і хлопчик.
В) Дідусь і хлопчик.
Куди відправились герої оповідання.
А) У турпохід.
Б) На прогулянку до лісу.
В) Подорожувати в гори.
Які квіти розцвіли в лісі?
А) Підсніжники і проліски.
Б) Фіалки і проліски.
В) Ряст і підсніжники
Де, на думку хлопчика, ховається весна?
А) За морем.
Б) За лісом.
В) За горою.
Природознавство:
1.
Доповніть
речення.
Весною Сонце _______ вище
над горизонтом. Температура повітря _____ нуля. Сніги ______. В лісі
з’являються перші _____. З вирію першими повертаються ______.
2.
Підкресліть
ознаки весни.
Сонечко нижче над землею, тане сніг, на деревах
набубнявіли бруньки, з дерев опадає листя, сонце піднімається вище, посилюється
мороз, річки покриваються кригою, розквітають перші весняні квіти, повітря
прогрівається.
3.
Напишіть,
чому не можна в лісі виривати квіти з корінцями.
Урок літературного читання
Подорож до світу маленьких казок В.О.Сухомлинського
Учитель Теленкова Людмила
Іванівна
ТЕМА." Я хочу
сказати своє слово..."
МЕТА. Ознайомити учнів з життям та творчим
шляхом В.О. Сухомлинського, виховувати інтерес до його творчості. Вчити
дітей бачити красу, що оточує нас, передавати словами побачене, сприяти
розвитку мовлення учнів, формувати різностороннє уявлення про природу,
заохочувати дітей до складання творів, виховувати любов до рідного краю,
відчувати красу природи, бережливе ставлення до навколишнього середовища. Формувати у дітей почуття доброти до
навколишніх людей, розуміння того, що людина
- не просто частина природи, а найвище її створіння.
ОБЛАДНАННЯ: ілюстрації і тексти про життя і
діяльність В.О. Сухомлинського, тексти оповідань і казок В.О. Сухомлинського,
ілюстрації до його творів та малюнки учнів,
грамзаписи творів В.О. Сухомлинського.
Хід заняття
І.Мотивація навчальної
діяльності.
1.На фоні ніжної мелодії звучить
оповідання В.О. Сухомлинського "Звичайна людина"
Бесіда. Яка біда спіткала дідуся і онука ?
Що зробив подорожній із байдужими очима ?
Що зробив
подорожній з добрими очима ?
Завдання : Намалюй за допомогою сонечка
настрій дідуся і свій, а) коли дідусь зустрівся із доброю людиною; б)
із байдужою людиною. Розкажи -
чому?
2. Групове завдання .1
Прочитати вірш.
1 група.
Добрим бути просто чи не
просто?
Не залежить доброта від зросту.
2 група.
Як людей полюбиш -пошануєш,
Силу для добра в душі відчуєш.
3 група.
І закрутиться Земля скоріше,
Якщо разом станемо добріші.
4 група.
Доброта з роками не старіє.
Доброта від холоду зігріє.
5 група.
І якщо вона як сонце світить,
То радіють і дорослі,
й діти.
ІІ. Повідомлення теми і
мети уроку.
Вчитель: Якщо людина добра, то з нею
хочеться говорити сміятись, частіше спілкуватись.
Ось такою надзвичайно доброю людиною був В.О.
Сухомлинський. Знаменитий педагог. Златоуст. Закінчив
інститут за два роки. Досконало, самостійно оволодів німецькою мовою. Написав близько 50 книг, 500 статей, 1500 казок для дітей, 818 друкованих праць.
До цього уроку ми готувалися, прочитали багато оповідань,
познайомилися з біографією. Учні підготували повідомлення про його творчість.
Зараз ми їх послухаємо, а класу уважно слухати, доповнювати відповіді своїх товаришів, не повторюючи сказаного.
Ш. Опрацювання теми уроку.
а) 1-й учень. В.О. Сухомлинський — український письменник, вчитель. Його творчість сповнена
любов'ю до природи, до рідного краю, до людей. Вирісши серед прекрасної природи
він з раннього дитинства навчався бачити і
відчувати прекрасне, а згодом все це передав у своїй творчості.
2-й учень; Героями його творчості найчастіше виступають діти. Його твори заставляють замислитися
над питаннями. Вчать реагувати на вчинки героїв. Багато його творів були
написані в процесі безпосереднього
спілкування з дітьми, під час екскурсій, прогулянок, бесід.
3-йучень. Мабуть, саме тому більшість його творів на морально-етичні теми, якими він
спонукає нас до самостійних роздумів, оцінок, висновків.
4-й учень. Вони були необхідні для того, щоб
краще пояснити дітям події, явища, які вони спостерігали,
викликали інтерес до них або змусили замислитись над вчинками, поведінкою.
5-й учень. В своїх оповіданнях про природу В.О. Сухомлинський закликає нас не тільки
уважно придивитися до навколишньої дійсності, милуватися
красою природи, а й вчить розуміти взаємозв'язки і
взаємозалежність в природі. Заохочує пізнати життя тварин, рослин, птахів,
бережно ставитись до природи.
б)Доповнення учнів.
в) Вчитель. Творчість В.О. Сухомлинського різноманітна. Він писав про природу, про
стосунки між людьми, закликав берегти рідну природу. Бути добрими, не байдужими до
чужого горя. Зараз ми пограємо з вами у гру
«Згадай своє почуття». Що ви відчували, читаючи твори В.О. Сухомлинського?
1-й учень. Читаючи про струмок, я уявила свою першу зустріч з ним. Мені здалося, що
він живий, я хотіла зупинити його рукою, але струмок
не зупинявся і біг далі, весело про щось
наспівуючи.
2-й учень. Згадуючи твір «Сніжинка», я відчуваю, як падають вони холодні на моє лице,
мов білі мурашки. Вони зникають. Я їх
знову і знову ловлю на долоньки ,
щоб подарувати матусі
3-йучень. Згадуючи
оповідання про квіти, кущі, трави, мене здивували квіти у моєму
садку . Я їх пестила, співала
їм колискові пісні , а хилили до
мене свої голівки
і ніжно шепотіли свої
казочки
4-йучень.
Я прочитала оповідання «Ледача подушка». І воно
викликало в мене почуття сорому. Я намагаюся
не бути схожою
на Яринку.
г) 5-й учень. Познайомившись з творами В.О. Сухомлинського, в мене виникло бажання намалювати малюнок. Я старався зобразити сніжинку в оповіданні легкою,
ніжною, прозорою і красивою. Вона такою була спочатку,
а коли впала на теплу, добру руку хлопчика — розтанула.
(Учні розглядають свої малюнки до творів Сухомлинського і аналізують їх.)
д) Вчитель. Не залишали байдужими не тільки вас
його твори, але й художників. І вони намалювали
ілюстрації до його творів. Зараз ми їх розглянемо.(«Галерея ілюстрацій
і малюнків до
творів В.О.Сухомлинського
»Розглядання та коментування
деяких )
ІV. Визначення поняття добра справа, добрий вчинок, добра
людина. Гра "Якщо ти добра людина, то
повинен ..."
Умова гри . Якщо людина повинна робити те, що
я називаю, то ви плескаєте в долоні, а якщо ні, то нічого не робите.
1 Допомагати мамі мити посуд
2 Робити комусь
зле, якщо цього ніхто не бачить
3 Не вмиватися
4 Берегти рідну природу та охороняти
її
5 Шанувати працю інших людей
6 Галасувати, коли хтось відпочиває
7 Бути вихованою, стриманою
8 Обманювати, хвалитися
9 Насміхатись з чужого горя
10 Добре вчитися, багато читати
11
Не слухати батьків
12Допомагати друзям у біді
13Ділитися тим що в
тебе є
14Ображати інших
15
Захищати слабкого
16Спати на уроках
17Красти
18Любити своїх батьків
- Бачу, що ви знаєте, що має робити добра людина.
V Розвиток творчих здібностей
1.Розвиток мовлення. «СОНЕЧКО»
Прилетіло сонечко
На мою долонечку —
Крильця червоненькі,
Цяточки чорненькі,
По всіх пальчиках
ходило
З мізинчика полетіло.
(Б. Списаренко)
І до вас воно теж бажає сісти на долоньку.
— Діти, а чим
сонечко не схоже на справжнього живого жучка? (Роздати сонечка).
Воно не кольорове.
— Візьміть
відповідний за кольором олівець і розфарбуйте його.
2. Робота за малюнком.(Квіткова галявинка .На небі
сонце. На ромашці сонечко. Поряд
дівчинка. Придумати ім`я дівчинці .)
— Погляньте на малюнок. Сонечко теж
завітало до дівчинки (Світланочки). Зараз колективно або в групах складемо
казку про дівчинку і жучка. Нам допоможуть опорні слова.
3.Конкурсна гра
. «Хто
швидше і цікавіше?»
Можлива робота
в групах.
Складання казки (усно) за
опорними словами і малюнком.
Звучить
ніжна мелодія
Вночі злива Вранці
непритомного жучка Дівчинка Світланка (звернулася до нього) «Сонечку, Сонечку, полети на небо, Там твої дітки
чекають на тебе!» Не злетів поклала
(обсохли крильця). Сонце обсушило полетіло до своїх діток.
—Ви ось тільки прислухайтесь, як вже ожила наша казка та починає
говорити. Казка «Світланка і сонечко» народилася.
—А хто хоче розповісти
казку ?
Казка «Світланка і сонечко».
Вночі пройшла злива. Вранці
дівчинка Світланка побачила непритомного червоного жучка з чорними крапочками
на спині. Вона звернулася до нього:
«Сонечку, Сонечку, полети на небо, Там твої дітки чекають на тебе!»
Але жучок не злетів. Тоді Світланка поклала його на листочок, щоб він
обсушився.
Сонечко було вдячне дівчинці за надану допомогу. Сонце
обсушило крильця маленькому жучкові, він полетів до
своїх діток
VІ.Закріплення набутих знаньЗавдання
— А тепер напишіть добрі слова один одному. Щоб від ваших слів стало
приємно та радісно У своїй душі віднайдіть чарівне тепло одне для одного.
(У дітей на парті пелюстки квітів з аркушу паперу. Діти пишуть
добрі слова. Підходять до
дошки і прикріпляють до букету.
Зачитують добрі слова. )
VII Підсумок.
— У кожної людини є її
Ангел-охоронець, який охороняє нас від біди. Якщо людина робить добрі справи Ангел радіє, а злі — плаче, тужить,
втрачає свої сили.
Я бажаю вам, щоб ви робили тільки добро, щоб ваш Ангел-охоронець радів і
завжди приходив на допомогу у тяжкі дні
Робіть добро і пам'ятайте, що ми люди.
VІІ.
Заключна частина. Читання віршів
учнями.
1 .Цей світ, як казка, як безмежне диво! Захоплює, дивує, кличе ввись. Життя чарівне, я така щаслива, І ти до
цього світу придивись.
2. В душі одразу сонечко засяє
І забринить проміння доброти, Бо світ нас всіх, як мати пригортає, Лиш серденько відкрий до світла ти!
3. Якщо
людина добре серце має,
Вона іде у світ добро творить.
В її очах любов і ласка сяє,
Така людина сонечком горить!
Вчитель. Будьте і ви, дітки,
як маленькі сонечка. Творіть добро і вам
відповідатимуть любов'ю і щедрістю. Та й
будуть на нашій планеті Земля мир і злагода (діти хором).
Сонечко і сонце приготували вам, дітки, сюрприз. (Вчитель дарує
дітям ромашку із
побажаннями.).
За вашу плідну роботу на уроці всім вам велике спасибі! Урок закінчено.
ДОДАТОК (
твори В. Сухомлинського)
Звичайна людина
Стоїть у сухому степу колодязь. Поруч з колодязем — хатка. У ній живуть дідусь
з онуком
Біля колодязя на довгій мотузці відро. Ідуть подорожні, завертають до
колодязя, п'ють воду, дякують дідусеві.
Перетерлась мотузка, упало відро в глибокий колодязь.
Немає в дідуся другого відра. Нічим води витягти щоб попити.
День не п'ють води дідусь і онук, два дні не п`ють. Мучаться від спраги.
На третій день уранці проїжджає повз дідусеву хатину подорожній з
настороженими очима. На возі в нього побачив
дідусь відро, прикрите соломою.
Глянув подорожній з настороженими очима на колодязь,
глянув на дідуся з онуком, ударив коней батогом і поїхав
далі
— Що це за людина9 — питає онук дідуся.
— Це не людина, — відповідає дідусь.
Опівдні проїжджає повз дідусеву хатину подорожній з байдужими очима. Дістає
з воза відро, прив'язує до мотузки, витягує води, п'є
сам і дає попити дідусеві й онукові, решту води виливає у сухий пісок, відро забирає й рушає далі.
— Що це за людина? — питає онук дідуся.
— Це не людина, — відповідає дідусь.
Увечері проїжджає повз дідусеву хатину подорожній з добрими очима. Дістає з
воза відро, прив'язує до мотузки, витягує води,
вгамовує спрагу і їде далі, а відро з водою так і залишається стояти на цямрині.
— Що це за людина? — питає онук.
— Звичайна людина, — відповідає дідусь.
Література
1. Державний стандарт початкової загальної освіти – К, 2000
2. Савченко О.Я. Сучасний урок у початкових класах – К. Магістр-5, 2001
3. Програми для середньої загальноосвітньої школи. 1-4 класи
4. Шкільний тлумачний словник української мови для початкових класів//
Укладачі Н. М. Бобух, М. И. Алексюк та ін. – Тернопіль Збруч, 2004
5. В.О. Сухомлинський. Казки школи під голубим небом.
6. Початкова школа, Початкове навчання і виховання – журнал
Довгаленко Л. Г.
Короткотривалий проект з природознавства у 2 класі "Ознаки осені"
ТЕМА: «Ознаки осені»
МЕТА: Розширити й уточнити знання
учнів про зміни в природі восени. Формувати в
школярів уявлення про взаємозв’язок неживої і живої природу.
Учити спостерігати та встановлювати
взаємозв’язки в природі, визначати головне під час спостережень, працювати з
науково-популярною літературою; ознайомити учнів з осінніми місяцями; розкрити
походження назв місяців осені; вчити описувати красу природи восени та
позитивні емоції, які вона викликає; розвивати уяву, фантазію, мовлення,
спостережливість, пам’ять; виховувати любов до природи.
Ознайомити дітей зі способами, завдяки яким можна дізнатися про
навколишню природу: запитування, читання, спостереження, обстеження,
дослідження.
Виховувати шанобливе ставлення до природи,
речей, створених людиною.
Завдання проекту :
·
Розширити й уточнити знання учнів про зміни
в природі восени.
·
Ознайомити з осінніми місяцями
·
Розвивати в учнів уміння спостерігати за живою і неживою природою.
·
Формувати в дітей уміння встановлювати залежність життя тварин і
рослин від неживої природи.
Ключове питання: Як залежить жива природа від неживої ?
Тематичне питання: Чи
залежить жива природа від неживої?
Змістовні питання:
1.
Зміни
у неживій природі восени
2.
Зміни
у живій природі восени
3.
Рослини
восени
4.
Тварини
восени
5.
Осінні пейзажі відомих художників , музика про осінь.
5. Загадки, прислів’я, прикмети про осінь
Кінцевий результат:
ü Глибоке засвоєння
матеріалу.
ü Формування навичок
роботи в групах.
ü Виявлення лідерів в
колективі.
ü Створення дитячої
презентації.
ü Формування навичок
працювати з додатковою літературою
Навчальні предмети: природознавство
Форма проведення: урок - презентація
Термін виконання: 1 тиждень
Обладнання: таблиці, ілюстрації ,
мультимедійна презентація
ЕТАПИ НАВЧАЛЬНОГО
ПРОЕКТУ
І етап. Стратегія
проекту
Визначається тема, мета, навчальні предмети,
зміст яких задіяні, вид проекту, його тривалість.
ІІ етап. Планування
проекту.
Ознайомлення учнів із загальною темою і
провідною проблемою
Бесіда учителя про природу, яка нас оточує:
- Подивіться навколо себе: що чи кого ви бачите?
- Що потрібно для життя рослин, тварин?
- Які
зміни відбулися восени у неживій природі?
- Які
зміни відбулися восени у живій природі?
- Який
ви помітили взаємозв’язок неживої та живої природи?
- Якщо ви не відразу змогли відповісти на деякі
питання – не біда. Ми на нашому занятті спробуємо відповісти на ці та інші
питання. А для цього ви об’єднаєтесь в творчі групи і ми разом відповімо на всі
питання.
Формування груп для
проведення дослідження
Учні класу об’єднуються в групи:
1 група – науковці – розкажуть
про зміни, які відбулися восени у неживій природі
2 група – дослідники – розкажуть про зміни,
які відбулися восени у живій природі
3 група – літератори – підбирають прислів’я,
загадки, вірші про природу восени.
4 група – мистецтвознавці – дізнаються , які
художники зображували пейзажі , а композитори створювали музику про природу
восени.
5 група – художники - створять виставку
малюнків про осінь
6 група – народознавці – розкажуть про природу
у дитячому фольклорі.
ІІІ етап. Реалізація
проекту.
Розподіл обов’язків між членами груп
Практична діяльність груп
Самостійна пошукова діяльність
Аналіз та обробка інформації
ІV етап. Підсумок проекту
Урок - презентація
І. Організаційна хвилина. Перевірка готовності до уроку.
ІІ. Активізація розумової діяльності.
1. ДЕВІЗ УРОКУ Не просто слухати, а
чути.
Не просто дивитися, а
бачити.
Не просто відповідати,
а міркувати.
Дружно й плідно
працювати.
2.
Розгадування загадки
Без пензлика, без олівця
Розфарбувала деревця.
Сумно у гаях блукає,
Жовті шати одягає.
Золотисту стелить постіль,
Жде сестрицю білу в гості. (Осінь) СЛАД 2
ІІІ.
Мотивація навчальної діяльності
1.
Вступне слово вчителя
Початок осені
завжди чарівний. Повітря стає прозоре, мов кришталь, а небо голубе-голубе.
Достигають цілющі плоди шипшини, виграють яскравими червоними барвами у
сонячному промінні. Чується останній грім, що прощається з полями. Осінь, наче
художник, велетенським пензлем розфарбовує у яскраві кольори плоди та листя.
Ось так починається осінь. Пахне чебрецем, опеньками, спілими яблуками.
2.
Творче завдання. Складання казки про Осінь
СЛАД 3
— Спробуємо скласти казку про синочків
Осені? А розпочнемо її так
Жила-була на світі Осінь...
—
Як звали синочків Осені? (Вересень, Жовтень, Листопад — сини Осені.)
—
Де вони жили? (Жили вони окремо від своєї матусі.)
—
Що вирішила Осінь одного разу зробити? (Вирішила відвідати своїх синів.)
—
До кого першого Осінь пішла в гості? (До Вересня.)
—
Що вона побачила в господарстві старшого синочка? (Син веселий, лагідний,
багатий.)
—
Чим же порадував її середній син? (Різнокольоровим убранням дерев, золотими
килимами.)
—
Як зустрів свою матір Листопад? (Голими деревами, пустими полями.)
Учні добирають заголовок до казки та
переказують її:
Жила-була на світі Осінь. У неї були
сини — Вересень, Жовтень, Листопад. Вони жили та господарювали окремо. Вирішила
мати Осінь відвідати кожного з них, побачити, як вони поживають. Спочатку
заглянула в господарство старшого сина Вересня. Там вона побачила свого сина
лагідного, веселого, багатого, щедрого. Задоволена матуся вирушила далі в гості
до середнього сина. Жовтень зустрів її різнобарвністю кольорів, золоті килими
постелив матері під ноги. Але йому ніколи було й поговорити зі старенькою, весь
час малює син, усе в роботі. Помандрувала Осінь у гості до Листопада,
найменшого сина. А він струшує сердито листя з дерев, лякає пташок. Засмутилася
матуся, повернулася додому стомлена й заснула міцним сном на цілий рік.
3.
Гра «Добери назви місяців» СЛАД 4-5
... — рум’янець року.
... — жовтню син, а зимі рідний брат.
... стелить землю листям, а... — снігом.
... пахне яблуками, а... — капустою.
... ходить по краю та й виганяє птахів із гаю.
ІV. Робота над темою
уроку. Презентація творчих груп
1 група – науковці –
розкажуть про зміни, які відбулися восени у
неживій природі СЛАД 6
¨
Восени
часто мрячить дощик
¨
Дні стаюсь коротші, а ночі довші
¨
Над річками, ставками стеляться тумани
¨
Знизилася температура повітря, ґрунту, води
¨
Дерева розфарбувала осінь в різні кольори
2 група – дослідники – розкажуть про зміни, які відбулися
восени у живій природі СЛАД 7-18
1.
Восени забарвлення листя особливо привабливе
червоними тонами. Однак ці тони характерні не для всіх дерев. У багрянець
вбираються крони кленів і осик, північного червоного дуба, бруслини. Листя
липи, берези не має червоних відтінків, воно забарвлюється лише в жовті і
золотисті кольори.
2.
Восени і взимку життя прісноводних риб різко
змінюється. Коли вода в річці або в озері охолоджується до семи градусів, риби
збираються в так званих «спальнях» — зимувальних ямах. Скупчившись, вони
окутують себе слизом, щоб захиститися від мікробів, і впадають у довгий зимовий
сон.
3.
Птахи восени відлітають по-різному: дрібні –
великими зграями, качки – прямою шеренгою, гуси – вервечкою, а журавлі –
довжелезним кутом, або “ключем”, як це часто називають у народі.
А до наших країв прилетять красуні
омелюшки. Вони холоду не бояться, харчуватимуться улюбленою стравою –
горобиною. З’являться і гарненькі маленькі чечітки з далекої Півночі. З лісу
ближче до людей наблизяться червоногруді снігурі і чубата синиця, яку прозвали
гренадеркою.
4.
Тварини готуються до зими по різному: одні
впали в сплячку, інші зробили запаси, перелітні птахи відлетіли в теплі краї,
бо сховались комахи.
5.
Одні комахи відкладають яйця і гинуть. Інші комахи прилаштовуються на
зиму в опалому листі, закопуються у ґрунті, ховаються під корою в трухлявих
пеньках.
6.
Місце для зимування плазунів
знаходяться серед коріння дерев, під камінням, виступами скель або в норах
дрібних ссавців. З року в рік вони користуються одними й тими ж укриттями.
7.
Улітку тритони виходять з води і ховаються під корінням
дерев та в земляних нірках. Восени –збираються у зимових притулках. Однак ті,
які відшукали собі став, куди вливається багато джерел, часто залишаються в
ньому і холодної пори року. Взимку вони добре живуть у такій водоймі, яка не
промерзає до самого дна. Тритони, які не знаходились на суходолі, з’являються
вже наприкінці лютого, активно плавають у воді, шукають один одного.
3 група – літератори – підбирають прислів’я, загадки, вірші про природу
восени. СЛАД 19
Чим сухіший і
тепліший вересень, тим пізніше прийде зима.
Грім у жовтні – на малосніжну, м’яку,
коротку зиму.
Комарі в листопаді – м’яка зима.
Пізній листопад – до суворої та затяжної
зими.
Знов лункий шкільний дзвінок
Нас покликав на урок.
Як цей місяць звати?
Прошу відгадати.(Вересень)
• Кличуть нас ліси, поля, сади
Дозбирати осені плоди.
Іздерев спадає листя жовте,
То землею ходить місяць...(жовтень).
• Крапле знеба, дахів, стріх.
Дощ холодний, перший сніг.
Почорнів безлистя сад.
Що за місяць? (Листопад).
Прийшла дівчина до
хати,
Узялась хазяйнувати:
Вправно скриню
відімкнула,
В жовту свитку ліс
вдягнула
Вересень красне літо проводжає, а золоту
осінь зустрічає.
Вересень місяць добре годує, овоч
смачненький дітям дарує.
4 група – мистецтвознавці – дізнаються , які художники зображували
пейзажі , а композитори створювали музику про природу
восени. СЛАД 24
І. Левітан «Осінь», А. Куїнджі
« Осінь» , П. Чайковський « Пори року»
5 група – художники - створять виставку малюнків про осінь СЛАД 25
6 група – народознавці – розкажуть про природу у дитячому фольклорі.
СЛАД 26
Дитяча гра «Улюблені страви»
-
Синичка любить (сало).
-
Горобчик любить (крихти).
-
Снігур любить (ягоди).
-
Сорока любить (зерно).
-
Дятел любить (комах).
(Діти
називаючи птахів і їх улюблену їжу по черзі загинають пальчики на правій і
лівій руці. Випрямляють пальці і називають їжу кожної пташки, з’єднуючи пальці
рук )
Діти повторюють і
імітують рухи за текстом віршика: «Їжачки»
Їжачки
збирали в лісі лисички й опеньки
(діти присідають , імітують збирання грибів)
Шишки
кидали на них білочки гарненькі
(діти підстрибують, зображують кидання)
Заревів
ведмідь у хащі – (хода ведмедя, імітація
рева ведмедя)
Злякались
малята (діти присідають, дрижать)
Бігти
кинулись мерщій до неньки, до тата.
(біг-дріботіння на місці)
V.
Підсумок уроку
-
Що сподобалося на уроці?
-
Що не дуже вдалося?
РОЗГАДУВАННЯ
КРОСВОРДА СЛАД 28
уночі зробив мені? (мороз)
1.Хто нам пісеньку таку все співає
«Ку-ку-рі-ку»? (Півень)
2.Стоїть край доріжки
на тоненькій ніжці.
Шапочку має,
та на не вітає. (Гриб)
3. Товстенька бабуся
завжди у кожусі,
спробуєш роздіти –
будеш сльози лити.
(цибуля)
4. З півночі я
прилітаю,
Ягідки полюбляю,
Червонясту грудку маю
(снігур)
5. Хто малюнок на вікні
6.Хоч у нього шуба є,
та як холодно настає,
він не їсть тоді, не п’є,
і не ходить, не гуляє,
а у лігво спать лягає.
Та лиш чує він весну,
Прокидається від сну.
(ведмідь)
7.Пара довгих вушок,
сіренький кожушок,
сірий побігайчик,
а зоветься ……. (заєць)
Довгаленко Л. Г. Короткотривалий проект з української мови для 2 класу "Наша мова солов'їна"
Тема:
«Наша мова солов’їна»
Короткотривалий проект для учнів
початкових класів
МЕТА: Розширити
знання учнів про рідну мову, формувати
розуміння того, що мова – скарб народу,
розвивати комунікативну компетентність учнів,
Ключове питання: Що я знаю про свою рідну мову?
Тип
проекту: Проект - дослідження.
Предмет: Українська мова, українське читання
Мета
проекту:
Ознайомити
учнів із красою та багатством рідної мови, її історичним
минулим та духовним надбанням, національною спадщиною;
популяризація витоків
усної народної творчості як неоціненних
скарбів
своїх пращурів, національних та
загальнолюдських цінностей;
допомогти
учням усвідомити силу української мови, її першорядне значення
в процесах розбудови національної держави, її
вагу в духовному бутті всього українського народу й кожного з - посеред нас зокрема;
виховувати бажання
берегти рідну мову від кривд і наруги, від
забуття
й зрадництва, від засмічення й спотворення;
виховувати
почуття поваги та гордості до свого
народу, до своєї
родини та рідні.
Завдання
проекту:
організація
колективного пошуку, який би відповідав програмним вимогам навчального процесу;
розробка і втілення проекту, спрямованого на поліпшення
навчально-виховного процесу в класі, в школі;
удосконалення
організаторських здібностей учнів;
пропаганда кращого досвіду організаторської і
творчої діяльності.
Очікувані кінцеві
результати реалізації проекту :
усвідомлення учнями важливості участі у розв’язанні
актуальних проблем;
розвиток громадянської ініціативи та громадянської
відповідальності;
оволодіння вихованцями знаннями, вміннями, навичками;
вміння самостійно працювати з додатковою літературою;
розвиток різноманітних форм учнівської активності;
становлення особистості як активного творця власної
життєвої долі.
Вимоги до
учасників проекту:
Учасники проекту повинні бути:
чесною і
порядною людиною;
ініціативними;
давати
поради, але ненав’язливо;
вміти
відповідати за свої дії, вчинки, слова;
гідно
сприймати зауваження;
за роботою
не забути про відпочинок.
Етапи реалізації
проекту:
І.Підготовчий.
1.Учні разом з керівником проекту визначають тему,
мету,завдання проекту Темою
може стати: об’єкт, дослідження,
проблема, справа.
2.Учасники розробляють і створюють
детальний план проекту.
а)Визначають джерела інформації:
Бібліотека:довідники,
енциклопедії, публікації;
ЗМІ:журнали,
газети,публікації;
Дані
опитувань(бесіди з членами родини, рідні);
ІКТ
б)Обговорення засобів представлення результатів.
Учні вирішують та обирають форму
презентації, яка найбільш ефективно може показати важливість та
результативність обраної теми:
Презентація проекту.
Виховний захід « Наша мова солов’їна»
Проектна папка з матеріалами
ІІ.
Практично – виконавчий (Основний
період).
1.
Учні об’єднуються в малі групи та
збирають інформацію.
2.Зібрану інформацію аналізують,
систематизують.
3.Коли інформація зібрана, оброблена і
висновки підведені, учні працюють над оформленням зібраних матеріалів.
Це можуть бути:
v
Вірші (авторські) про українську мову;
v Вірші (учнів) про українську мову;
v Загадки;
v Прислів’я;
v Кросворди;
v Вислови
видатних людей про мову;
v Книжечки
виготовлені учнями;
v
Список
українських пісень;
В
наповненні проектної папки беруть участь
всі учасники групи, або класу.
Оформлена папка
подається на розгляд журі.
ІІІ. Заключний.
На заключному
етапі, коли проектна папка подана на розгляд журі, учасники проекту готуються
до захисту та презентації проекту.
1.Презентація
проекту може бути представлена у вигляді;
ü Ділової
гри;
ü Гри із залом;
ü Прес конференції;
ü Реклами;
ü Рольової
гри;
ü Телепередачі;
ü Виховної
години.
2.Захист проекту
складається з двох частин: захист та відповіді на запитання.
Захист проводиться у вигляді доповіді перед учнями
класу (школи), гостями. Потім учасники повинні бути готові до відповідей на
запитання.
Завдання для
груп
1. Науковці
1. Розповісти про слов’янські мови
2. Споріднені мови до української
2.
Дослідники
1. Провести гру « Знайди споріднені
слова»
2. Розказати про багатозначність
слів
3.
Літератори
1.Дібрати вірші про українську
мову.
4
. Пошуковці
1.Дібрати прислів’я, приказки ,
загадки про мову.
2.Підібрати легенди про мову .
5.Мовознавці
1.Дібрати вислови видатних людей
про мову.
2.Дібрати вірші – цікавинки.
6.
Правознавці
1. Українська мова – державна мова
України
7.
Мистецтвознавці
1.Пісня про Україну
2. Колискові пісні
Урок
- презентація
І.
Організація класу СЛАЙД 3
ІІ.
Активізація розумової діяльності
ГРА « Збери прислів’я» СЛАЙД 4
ІІІ.
Презентація творчих груп
1. Науковці СЛАЙД 6
1. Розповіли про слов’янські мови
Слов'янські
мови як основна ознака слов'янських народів за кількістю носіїв посідають п'яте
місце у світі (після китайської, індійської, германської та романської груп)
Загальноприйнятим
є поділ слов'янських народів на три групи:
східну
(росіяни, українці, білоруси і, за деякими джерелами, русини),
західну
(поляки, чехи, словаки, серболужичани і кашуби),
південну
(болгари, македонці, серби, хорвати, словенці, боснійці і, з певними
застереженнями, чорногорці).
Мова
завжди розвивається, оскільки функціонує в суспільстві, якому притаманні зміни.
За певних умов вона збагачується, зазнає дивергенції чи конвергенції, може і
знецінюватися, занепадати.
2. Споріднені мови до української СЛАЙД 7
2.
Дослідники
1. Провести гру « Знайди споріднені
слова» СЛАЙД 8
2. Розказати про багатозначність
слів СЛАЙД 9
Дорога 1. Смуга землі, призначена для переміщення.
Асфальтована дорога
2. Місце, по
якому треба пройти або проїхати, шлях прямування. По дорозі до дому.
3. Подорож, перебування в дорозі. Втомився з
дороги.
3.
Літератори
1.Дібрати вірші про українську мову СЛАЙД 10 - 11
Володимир Сосюра
О місячне сяйво і спів солов'я,
Півонії, мальви, жоржини!
Моря бриліантів, це - мова моя,
Це - мова моєї Вкраїни.
Яка у ній сила - і кличе, й сія,
Яка в ній мелодія лине
В натхнення хвилини! О мово моя,
Душа голосна України!
Ти - сурми на сонці, ти - стягів
гаї,
Ти - вибухів огненних повна.
Це - матері мова. Я звуки твої
Люблю, наче очі дитини...
О мово вкраїнська!
Хто любить її...
Той любить мою Україну.
4
. Пошуковці
1.Дібрати прислів’я, приказки ,
загадки про мову СЛАЙД 12
Прислів’я
про мову
Слово не горобець, випустиш – не спіймаєш.
Мудрий не все каже, що знає, а нерозумний не все
знає, що каже.
Птицю пізнають по пір’ю, а людину – по слову.
Умій сказати, умій і змовчати.
Гостре словечко коле сердечко.
Вода все сполоще, а злого слова – ні.
Рідна мова – не полова: її з вітром не розвієш.
Хто своєї мови цурається, той сам себе соромиться.
2.Підібрати легенди про мову СЛАЙД 13
Інсценівка легенди „Як ростуть слова”.
ЯК РОСТУТЬ СЛОВА (ЛЕГЕНДА)
Про це вже мало хто пам’ятає, бо минуло відтоді не сто, не двісті, а
тисячі років. На щедрих плодючих землях, оточених горами, жило плем’я німів.
Вони вирощували виноград, персики, апельсини, всіляку городину і жили в
достатку. Та коли б ми з вами якимось дивом потрапили в ті краї, то не почули б
жодного слова – лише шум водограю і щебетання пташок звучали там. Німи не вміли
говорити, вони тільки ворушили губами і читали слова по вустах. Може, то було й
непогано, бо ж не знали ні сварок, ні лайки, а тому й приятелювали і старий , і
малий.
Одна лише бабуся Мова жила сама за високим кам’яним парканом. Щодня вона
поралася у квітнику. Мову вважали чарівницею, бо ж розумілася на травах: яка
від кашлю, яка від зубного болю, а яка від лихоманки. (Входить бабуся Мова в
гарній хустині. Ходить, збирає до кошика квіти і трави).
Якось до бабусі прийшов хлопець. (Входить хлопець. Ворушить губами,
розповідає, допомагає собі рухами). З його тремтячих вуст дізналася Мова про
горе. Сусідська дівчина, сліпа від народження, хотіла вмерти, бо почувалася
дуже самотньою. Люди нічим не могли їй зарадити, адже дівчина не бачила слів
утіхи...
-
Не зумію я повернути дівчині зір, - похитала головою Мова. – Та у мене є
таємниця.
І
мова повела хлопця у свій дивовижний квітник.
-
Здрастуй... здрастуй... здрастуй...- забриніло зусібіч. Ті звуки линули від
квітів. (Учениці, вдягнені в різнокольорові сукні, тримають в руках яскраві
квіти).
-
Це – слова, - пояснила бабуся. – Зірви найкращі, віднеси дівчині, хай вона
почує, хай радість прийде в її засмучену душу.
(Хлопець зриває букет, несе дівчині, віддає.
Дівчина притискає букет до себе, посміхається).
Який же то був букет! Мінився золотим,
червоним, синім кольорами, пахтів, наче персиковий сад, і звучав так чарівно, що
серце завмирало:
-
Ти...красива...Ти...потрібна...мені... Живи...
А
наступного дня всі німи юрмилися біля Мовиного подвір’я. Вони
прийшли по слова. Благально простягали руки, з
надією дивилися на бабусю Мову. (Кілька німів обступають Мову, простягають до
неї руки, ворушать губами).
-
Я навчу вас вирощувати слова, - ворухнулися губи старенької.
Мова винесла повний кошик корінчиків.
-
Кожне слово, наче квітка, має корінь, а з нього виростають листочки -
суфікси, пагінці – префікси і пуп’янки –
закінчення. З одного кореня може вирости багато слів-квітів. Бережіть свої
квітники, виполюйте бур’яни і вирощуйте найкращі слова.
По корінчику розібрали німи щедрий подарунок
Мови, обсадили всю землю дивоквітами і передали наступним поколінням таємницю
про те, як ростуть слова.
5.Мовознавці
СЛАЙД 14
1.Дібрати вислови видатних людей
про мову
«Кожне слово рідної мови, - писав
Василь Сухомлинський, - має своє обличчя, як у квітки, у нього свій неповторний
аромат і відтінок барви, - а цих відтінків кожна барва має тисячі»
М. Рильський "Мужай, прекрасна наша мово, серед
прекрасних братніх мов" .
Мова – це наша
національна ознака, в мові - наша культура, сутність нашої свідомості.
(Іван Огієнко)
2.Дібрати вірші – цікавинки СЛАЙД 15
Вірш, в якому всі слова починаються
буквою «Зе»
Зимонька завила, зразу загула,
Закружила, захазяйнувала,
Завітрила, засніжила, замела,
Землю заметілями заткала.
Задубіла, зажурилася земля,
Змерзла зовсім, змучилась, заснула.
Закрутила завірюха звіддаля,
Захурделила, завіяла, задула.
6.
Правознавці СЛАЙД 16
1. Українська мова – державна мова
України
1-й учень. Мову називають одним із
найдивовижніших скарбів, які людина створила за свою історію. Без знання рідної
мови не можна пізнати свій народ, його історію, звичаї, традиції.
3-й учень. Для кожної людини, що живе в
Україні, українська мова є державною мовою. Про це говорить основний закон
нашої країни -
Конституція України. Стаття 10.
4-й учень. (Зачитує з Конституції). Державною
мовою в Україні є українська мова. Держава забезпечує всебічний розвиток і
функціонування української мови в усіх сферах суспільного життя на всій
території України.
5-учень.(Зачитує з Конституції). В Україні
гарантується вільний розвиток, використання і захист російської , інших мов
національних меншин.
Держава сприяє вивченню мов міжнародного
спілкування.
4-й учень. Застосування мов в Україні
гарантується Конституцією України та визначається законом.
6-й учень. Закон про мови містить 6 розділів
(40 статей). У ньому зазначається, що закон регулює суспільні відносини у сфері
всебічного розвитку і вживання української та інших мов, якими користується
населення країни, в державному, економічному, політичному і господарському
житті, охорону конституційних прав громадян у цій сфері, виховання шанобливого
ставлення до національної гідності людини, її культури і мови.
1-й учень. Укр. мова проголошується державною
мовою в Україні. Їй забезпечується всебічний розвиток і функціонування у всіх
сферах життя; створюються також необхідні умови для розвитку і використання мов
інших національностей.
2-й учень. Визначаються обов’язки службових осіб
щодо володіння державною мовою.
6-учень. Державна мова – це мова, яку повинні
знати всі люди, які проживають на території держави. Кожна держава має свою
державну мову, яку слід усім поважати. При цьому кожна людина має право думати
і розмовляти своєю рідною мовою, вивчати і любити її.
прислів’я вони вивчили та
пояснюють, як їх розуміють.
7.
Мистецтвознавці
1.Пісня про Україну СЛАЙД 17
Я дитина
України, вкраїнського роду,
Українці
- то є назва славного народу.
Україна -
то край славний аж по Чорне море
Україна -
то лан пишний і степи і гори.
Як же
мені Україну щиро не кохати?
Мене мати
по-вкраїнськи вчила розмовляти.
Як же
мені Україну щиро не любити?
Мене
вчили по-вкраїнськи Господа молити.
За свій
рідний край і нарід я Господа молю.
Дай же,
Боже, Україні і щастя і долю!
2. Колискові пісні СЛАЙД 18
КОТИКУ СІРЕНЬКИЙ
Котику сіренький,
Котику біленький,
Котку волохатий,
Не ходи по хаті!
Не ходи по хаті,
Не буди дитяти!
Дитя буде спати,
Котик воркотати.
Ой на кота воркота,
На дитину дрімота.
А-а, люлі!
3. Народна скарбничка СЛАЙД 19
3. Мистецький вернісаж, малюнки про
Україну СЛАЙД 20
ІV. Підсумок уроку
- Що сподобалось на уроці?
1. Вірш СЛАЙД 21
Раз казала мені мати:
«Можеш мов багато знати,
Кожну мову шанувати,
Та одну із мов усіх
Щоб у серці ти зберіг».
В серці ніжну і погідну
Збережу я мову рідну!
М. Хоросницька
«Можеш мов багато знати,
Кожну мову шанувати,
Та одну із мов усіх
Щоб у серці ти зберіг».
В серці ніжну і погідну
Збережу я мову рідну!
М. Хоросницька
2. Метод
„ Сенкан ” « Мова» СЛАЙД 22
Лобова Ірина ЕдуардівнаУрок читання у 3 класі
Тема. Як же гарно, чудово, привітно, ніби в казці в осінньому лісі.
Матеріали для уроку. Олесь Донченко «Лісовою стежкою”
Мета. Формувати навички виразного читання, вміння аналізувати, узагальнювати, робити посильні висновки побаченого. Збагачувати словниковий запас учнів.
Розвивати пізнавальну активність, критичне мислення, зв’язне мовлення. Виховувати зацікавленість до оточуючого світу.
Обладнання. Записи на дошці, картки-блискавки зі словами, репродукції картин про осінь.
Методи і прийоми. “Передбачення”, “Асоціативний кущ”, робота в групах, парах.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
(Психологічний настрій).
- Діти, я хочу подарувати вам цей урок. Які почуття у вас виникають, коли вам що-небудь дарують?
Сподіваюсь, що приємні почуття виникнуть у вас сьогодні на уроці. Ми будемо працювати в парах і групах. Сьогодні я надам вам право самому оцінити свою роботу.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Фонетична зарядка.
- Я запрошую вас на прогулянку до лісу. А щоб нам не було сумно йти, озвучимо картинки, проспіваємо пісеньку веселого язичка:
Вітерець у лісі: ш-ш-ш;
Прилетів комарик: з-з-з:
Заспівав жучок: ж-ж-ж;
Сердитий вовчик: р-р-р;
Повзе у траві змія: с-с-с.
2. Чистомовка.
Лі-лі-лі—відлетіли журавлі.
То-то-то—летять кружляючи крилато.
Ли-ли-ли—дні осінні прийшли.
Ні-ні-ні—листки тендітні та сумні.
ІІІ Мотивація навчальної діяльності.
Актуалізація мислення.
- Чи доводилося вам бути в осінньому лісі?
- Що ви там бачили, чули?
- Яке враження справив на вас ліс?
- Сьогодні ми заочно помандруємо в осінній ліс разом з відомим українським письменником Олександром Донченком, читаючи оповідання «Лісовою стежкою».
«Передбачення» змісту оповідання за назвою тексту (Робота в парах).
2. Методика «Кущ». (Колективна робота).
- Перш ніж ми почнемо читати текст, я хочу, щоб ви згадали все, що знаєте про ліс.
Нагадую, що треба згадати як можна більше, не задумуючись, правильні ваші відповіді чи ні.
Із ваших думок ми виростили
«Асоціативний кущ»
Меблі папір краса
Свіже повітря ліс птахи
Рослини звірі квіти
ІV. Опрацювання оповідання О.Донченка “Лісовою стежкою”.
Робота над першою частиною.
А) Підготовка до самостійного читання.
Біла синя
Чорні ніжне
Світлі кругле
Засмаглі картата
Кирпатенький новенька
Кожну пірамідку учні читають кілька разів.
-Що спільного у всіх слова?
- Прочитайте слова, які відповідають на питання Яка? Яке?
- Як розумієте слова засмагле, кирпатенький, картата?
Б) Мовчазне читання учнями частини.
Вправа «Взаємні питання». (Робота в парах).
- Про кого дізналися з цієї частини?
- Чи відоме ім'я дівчинки?
- Якою за віком вона була?
2. Читання другої частини вчителем.
Перевірка первинного сприймання.
- Чи дізналися, як звуть дівчинку?
- Де вона зупинилася?
Повторне читання першої і другої частини учнями вголос. (Метод позначення з олівцем в руках).
— Читаючи, зверніть увагу на рядки, в яких описується зовнішність дівчинки.
4. Вибіркове читання.
- Прочитайте, де і коли відбувалися описані події?
- Прочитайте рядки, в яких описується одяг дівчинки, її обличчя, руки, хода.
- Чи такою зображено її на малюнку?
- Прочитайте опис кладки, струмочка.
5. Хвилинка відпочинку.
Вправа «Перевтілення».
- Діти, уявіть себе листочками осінніми.
( Під музичний супровід діти кладуть голову на руки, заплющують очі і уявляють себе осінніми листочками.)
- Про що мріє листочок?
- Що він бачить?
- Що відчуває?
6. Робота над третьою частиною.
А) Словникова робота.
Повільно деревини
Прибрався навпростець
Палахкотять продираючись
Доберіть слово, протилежне за значенням: повільно (швидко), близьке за значенням: прибрався (причепурився).
Б) Напівголосне читання.
В) Аналіз змісту з елементами вибіркового читання.
Робота в групах.
І група.—Що помітила Улянка в лісі?Подумайте і доведіть, що дівчинку, яка щодня ходила лісом і дуже його любила, вразили приємні зміни.
ІІ група—Зверніться до початку оповідання. Який період осені там названий?
ІІІ група—Як Улянка зверталась до берізок? А які слова свідчать, що це золота осінь? Як розумієте цей вислів?
ІV група—Як передано захоплення і здивування Улянки лісом, самою осінню? Чи можна ці звертання вважати її власними роздумами, міркуванням?
7. Підтвердження передбачення.
А) Мовно-логічні завдання.
Підбір слів-іменників до прикметників із словникової роботи.
Слова: очі, ніс, брови, обличчя, підборіддя, спідниця, кофтинка, хустинка.
Утворений запис:
Біла хустинка синя спідниця
Чорні брови ніжне
Світлі очі підборіддя
Засмагле обличчя кругле
Кирпатенький ніс картата кофтинка
Б) Гра «Утвори порівняння».
- З'єднай рядки, щоб утворилися порівняння.
Очі блимають, як терен-цвіт
Кругле підборіддя, як жовта лісова грушка
Припечений ніс, як світлячки
Біле волосся, як яблуко
В) З опорою на слова і вирази, скласти опис Улянки.
Г) Презентація творчих робіт.
V. Домашнє завдання ( на вибір)
Прочитати і переказати оповідання.
- Намалювати ілюстрацію до твору.
- Скласти усний опис-твір Улянки.
VІ. Підсумок уроку.
- Я обіцяла, що цей урок буде моїм подарунком для вас.
- Чи сподобався вам цей подарунок? Чим?
- Що можна було б змінити на краще в сьогоднішньому уроці?
Немає коментарів:
Дописати коментар